woensdag 17 november 2010

BRONCHITIS, KOEMELK EN GERAFFINEERDE SUIKERS (KOOLHYDRATEN)! dr Franke?

Gisteren kon ik na weken weer eens stoeien met mijn kleinzoon van zes maanden. Een levendig baasje, kijkt heel bewust uit zijn oogjes en rolt voor een beter zicht in de kamer, in een ruk van zijn rug op zijn buik. Ik pak hem beet en hou hem tegen mij aan, en ja hoor ik hoorde en voelde het meteen. Een zacht rochelend geluid begeleidde zijn ademhalen. Typische bronchitis.
Je kunt als ex huisarts, ervaring hebben met honderden andere bronchites babies, maar je dochter zit heus niet te wachten op je advies voor haar zoontje....lol. Klassieke vragen die ik heel omzichtig stel maakten duidelijk dat de momentele situatie in ernst mee viel en de klachten sinds kort op getreden waren. Toevallig na het omschakelen van de voeding voor oudere babies! De hulp van een fysio was al ingeroepen.
Koe melk en geraffineerde suikers zijn van oudsher bekend als slijm vormers, vooral bij luchtweg- en keel aandoeningen. Een zeer dankbaar,jaren lang door mij gebruikt advies van een oude huisarts, zou ik bij chronische vermoeidheid zonder medisch aantoonbare oorzaak de consumptie van koe melk-producten moeten afraden. Mijn advies was dus over te stappen op een soja baby voeding en bij elke fles een theelepeltje koud geperste (EXTRA VIRGIN) olijfolie aan toe te voegen.
De extra voeding van mijn kleinzoon was nodig omdat de moeder melk niet voldoende zou zijn. Natuurlijke moedermelk is normaal gesproken de meest betrouwbare en ideale voeding. Het gebruiken van kunstmatig aangemaakte voeding op basis van koemelk of soja-melk kan heel vaak een goede vervangende oplossing zijn. Helaas komt het steeds vaker voor, mede door het intensiever gebruik van koemelk, dat er steeds vaker overgevoeligsheidsreacties optreden. Welaan, bronchitis en huid aandoeningen zijn hiervan ongeveer het meest typerende verschijnselen van een overgevoelige reactie. De meest voorkomende vorm is de overgevoeligheid voor koemelk. Is het geen koemelk allergie dan kan het toevoeging van een theelepeltje extra virgin olijfolie bij elke voeding, de overgevoeligheid vaak opheffen. Dit heeft te maken met de ontgiftende werking van aanwezige vit A in de kunstmatige voeding. (het zogenaamd in harmonie brengen van de zonnen vitaminen (Antroposofen).
Opvallend is dat de huisarts weinig weet van alle toevoegingen in de geadviseerde baby voedingen. Afgezien van zijn kennis over koemelk allergie en de noodzakelijke hoeveelheid nodige calorieën is hij aangewezen op een verwijs naar een allergoloog, dermatoloog of kinderarts, voor het geval er ongewenste reacties optreden.
Een advies van een deskundige alternatieve arts ("kwakzalver"?), zou ik dringend willen aanraden, wanneer er een chronische- of een astmatische verergering zou optreden. Na verschillende antibiotica kuren al of niet gecombineerd met corticosteroïden neemt de kans van iatrogene invaliditeit toe. Daarmee bedoel ik dat na deze medische behandelingen van de arts ernstige lichamelijke afwijkingen en stoornissen kunnen ontstaan, op basis van de aanbevolen medicijnen van de huisarts. Groei stoornissen, chronische maag-darm klachten en zelfs reumatische aandoeningen zien we dan vaker optreden.
Opvallend is dat de oude culturen de koe altijd gekend hebben maar zelden voor de melk gefokt hebben. (China). Anderzijds is bekend dat een volwassen koe ook nooit koe melk wil drinken. Wetenschappelijk zijn er bepaalde koemelk eiwitten bekend, de zogenaamde caseïnen, die moeilijk te verteren zijn en aanleiding geven tot allerlei irritaties.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten