maandag 22 november 2010

IK SCHRIJF TE MOEILIJK.!...SORRY.

"Je schrijft te moeilijk, voor de gemiddeld Nederlander is jouw schrijven een taal van van de dokter. Moeilijk te begrijpen." Dat zijn de woorden van een goede vriend, geen medicus. Ik zal proberen een samenvattingen te geven van mijn vorige artikelen, want mijn bedoeling was er voor een ieder, in verstaanbare taal te schrijven.
Ook alweer, zo een aandachtspunt. Van alle informatie die de een huisarts mondeling tijdens en consult verstrekt komt er gemiddeld niet meer dan 30% over. Ik schaam me nu nog over de gedachte dat al mijn toegewijde informaties niet bij de patient zijn overgekomen. Het verbaast me nog veel meer als ik besef dat mijn patienten met de weinige begrepen informatie, nog baat gevonden hebben..."Ongelooflijk Jan(in de USA), hoe hebben ze dat gedaan?" En dan nog de opmerking van een bevriende apotheker..."Herman wist je dat van alle medicijnen door de huisartsen verstrekt slechts 30%, werkzaam zijn"...
En dan nog te bedenken dat bij staking van artsen in België en elders op de wereld opvallend minder mensen overleden, wel 60% minder..., ziekenhuis opnames voor meer dan 60% door artsen veroorzaakt worden...Ik wordt er even stil van.
Enfin, ik beloof hierbij plechtig beterschap en verklaar bij deze, mij in de toekomst verootmoedigd, bescheidener en begrip voller voor mijn patiënten te willen opstellen... Of het echt zal helpen? Weet ik ook niet...Om in de woorden van R.D.LAING ("KNOTS")te vervallen.."We spelen maatschappelijk maar een spelletje, maar laat nooit merken dat we een spelletje spelen...lol. Ik wil in ieder geval mijn best doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten