vrijdag 24 juni 2016

HET GENEZEN VAN HERNIA, LAGE RUGPIJN, ISCHIAS, SPIT, LUMBAGO, EN ANDERE HAMSTRING BLESSURES BESTRIJDEN.......NOG STEEDS EEN WAPENWEDLOOP

Gisteren op het schoolplein,bij het ophalen van mijn dochtertje spreekt een vader mij aan....fa wakka.Na de nodige hilariteit over het surinaams "fa wakka" of het wel of niet in de Dikke van Dalen zou staan komt meteen de vraag."kunt U mij helpen"? Spit....het was hem met het tillen van zijn dochtertje plotseling erin geschoten.Het gebeurde 2 dagen geleden en sindsdien heeft hij er enorm veel pijn. Ik bood hem aan te helpen, maar met enige voorzichtigheid vroeg ik hem mij eerst terug te willen bellen.
Voor een snelle pijn verlichting verwijs ik naar mijn blog over de HAGENS HOUSE BUNGEE (HHB), www.hermanhagens.nl.
Het is belachelijk dat het algemeen advies van de huisarts een afwachtende houding van 6 weken is, omdat lumbago klachten in de meeste gevallen "vanzelf" verdwijnen? "Je moet er mee leren leven." Een pijnlijke dood doener of zou ook dit erfelijk zijn?Een veelvoorkomend probleem is na langdurig gebruik van een arsenaal aan pijnstillers en spierontspanners , verergering van de lumbago klachten optreedt. De meeste klachten van het bewegingsapparaat, waar de rug ook toe behoort, ontstaan niet door een mechanische overbelasting van de aangedane gewrichten door verkeerd bukken of tillen, maar eerder door een abnormale verstoorde beweging van de TOTALE wervelkolom zelf. Kinderen hebben nooit last van verkeerde bewegingen van de rug. 
Een goed functionerend gezond gewricht slijt niet en geeft nooit aanleiding tot gewrichtspijnen,ook niet bij overbelasting! Anderzijds kan een verkeerd, wrikkende beweging of slechte gewrichtsvloeistof (smering) in het gewricht, pijn en ernstige slijtage van het kraakbeen tot gevolg hebben.
Duizend mensen met rugklachten en 1000 mensen zonder rugklachten werden betrokken bij een grootschalig onderzoek. Na het zien van de Röntgen foto's bleken de mensen met rugklachten minder afwijkingen te hebben dan de groep zonder rugklachten.Het verschil werd gemaakt door de psychische belasting. Een wervel die verkeerd beweegt, verstoort de totale functiebeweging van de rug bij het bewegen. Op een statische Rö-foto is dan vaak nog helemaal niets te zien. Het onderzoek van een bewegende rug laat bij mensen met rugklachten allerlei vreemde verdraaiingen zien. Voor een goed herstel is het van belang de gestoorde functie zo gauw mogelijk te corrigeren met doelgerichte manipulaties. Waarbij de diepere oorzaken van primair afwijkende gewrichtsfuncties (voeding en/of leefwijze) zo snel mogelijk verbeterd worden.De door mij toegepaste homoiostase manipulatie is een combinatie van westerse en oosterse technieken aangevuld met voedingsadviezen en mogelijke verbeteringen in de leefwijze.
In acute gevallen is direct behandelen met spoed geboden ter voorkoming van complicaties in de vorm van pijn,vochtophoping en kraakbeenslijtage.
De kunst van het mobiliseren en manipuleren is terug te vinden in allerlei vormen van manuele therapie, chiropraxie en ook andere oosterse vormen. Een gewricht dat niet wrikt zal geen kraakbeenslijtage vertonen ook niet bij zware belasting..Het uitstellen van een behandeling met een rustkuur en het snel het toedienen van pijnstillers in combinatie met spierverslappers zal de genezing eerder in de weg staan. Het eindresultaat van het gevecht met pijnstillers is uiteindelijk een hernia-operatie waarvan de uitkomst zeer twijfelachtig tot slecht te noemen is.
In de 25 jaar als huisarts heb ik mij verdiept in het fenomeen van de rugklachten.Ik ben een voorstander van een directe aanpak in de vorm van manipulaties en mobilisaties waarbij het herstellen van de totale gezondheid op de eerste plaatst staat.
Een manipulatie op zich, kent verschillende kwaliteiten.....Op een westerse manier de strijd aan gaan(lokaal, alleen het pijnlijke gewricht behandelen), geeft een pijnverlichting , maar is structureel, dwz op den duur zeker geen oplossing. De werkelijke oorzaak wordt meestal over het hoofd gezien of ontkend. 
Ik val in herhaling maar wijs er nogmaals op dat regelmatig toegepaste pijn bestrijding een kraakbeenslijtage eerder kan bevorderen.
Behalve de lichamelijke afwijkingen kunnen psychische belastingen, een heel belangrijke rol spelen. Het algemeen welzijn van de patient mag niet uit het oog verloren worden.
Rugpijnen vertonen van boven naar beneden een duidelijk psychisch patroon ....Zo komen vermoeidheidsklachten voornamelijk in de nek voor, uitgestelde problemen tussen de schouderbladen en naar mate er een gevoel van machteloosheid toeneemt, verschuift de pijn naar de onderkant van de rug.
Verkorte bilspieren en andere hamstrings zouden de risico's bij het krijgen van rugklachten ook sterk doen toenemen. Het hurkend leven van de mensen in India beschermt hen waarschijnlijk tegen dit westers ongemak.
Een heel opmerkelijk fenomeen is dat chronische knie, enkel-en voetklachten vaak een sterke relatie hebben met bestaande rug afwijkingen. Zenuw blokkades van de wervels in het gebied van de lendenen en het bekken verstoren niet zelden een goede afwikkeling van knie, enkel en voeten. Heel erg verwonderlijk is het niet omdat de spieren van de benen en de voeten aangestuurd worden door zenuwen uit dit onderste deel van de rug.
Zonder een gedegen onderzoek van de functie van de rug in relatie tot de haas-sprong spier, ook wel de musculus iliopsoas genoemd, zijn kijkoperaties in kiëen, enkels, en voetgewrichten per definitie onjuist. Bovendien is de meestgezochte kraakbeen slijtage nooit de oorzaak van pijnklachten. De bekende dood doener van de arts. 
Pijnstillers en de jacht op kraakbeenslijtage en losse gewrichtsfragmenten zijn derhalve geen directe genezende behandelingen bij blessures en pijnklachten. Let wel dat er na een artroscopie in de meeste gevallen eerder een versnelde kraakbeenslijtage optreedt. Enige terughoudendheid is dus zeker  geboden.
Met een vermoeide zucht van machteloosheid aanschouw ik de TV beelden van "geblesseerde" topsporters die meteen een kijkoperatie moeten ondergaan.
Vermeldenswaardig is dat een bekende Engelse anesthesist, die ook in Nederland gewerkt heeft, (zelf relmatig betrokken is bij kijk- en hernia operaties van allerlei beroemdheden) mij opbelt uit Londen om een afspraak te maken voor een behandeling omdat hij zelf een hernia had. Zou mijn specifieke medische benadering van de complete natuur in ons toch nog zo belangrijk voor hem zijn? Met een slepend been en een klapvoet (hernia!)heb ik hem van Schiphol gehaald. Enkele dagen na mijn behandeling vertelde zijn familie mij door de telefoon dat hij weer rennend de trap op kon......? "wat ik met hem gedaan had?" Gedegen onderzoek van de totale rug, gerichte homoiostase manipulaties van de totale rug en een afgestemd dagelijks oefenschema met een voedingsadvies bleken voldoende te zijn...?Dat hij de moeite genomen heeft naar mij toe te vliegen, zich door mij holistisch te laten behandelen, terwijl zijn eigen collegae (waaronder wereld beroemde hernia operateurs )aandrongen op een acute operatie....stemt tot nadenken.
Herstel van echte gezondheid vraagt om een totale lichaamsharmonie....en allerminst om een lokaal gevecht met symptomen.