maandag 6 juni 2011

PLICA SYNOVIALIS, PLICA SYNDROOM EN HET KNIE GEWRICHT, HYDROPS GENU.

Een bekend verschijnsel bij de top sporters, waarbij een plooi van het kapsel gewricht bekneld raakt in de gewrichtsspleet.
Wat wil het feit; inderdaad het is niet meer dan een vanzelfsprekend fenomeen dat het bindweefsel kapsel van de meest gebruikte gewrichten bij top sporters heel erg oprekt door het intensieve gebruik met veel torsie en belasting.
Het knie gewricht is in het algemeen de meest beruchte plaats van het plicasyndroom. Ik heb zelf in een bepaalde periode ook 5 keer per week heel intensief gebasketbald. Stomverbaasd was ik toen ik zag dat de meeste team genoten, net als ik, een enorme speling in hun kniegewricht hadden. Op de afdeling orthopedie kregen we bij het onderzoek van de kruis banden te maken met het schubladen fenomeen.
Ik vertelde de opleider orthopedie mijn bevindingen van de extreme spelingen in de knie gewerichten van topsporters. Hij stelde mij gerust dat het een heel normaal verschijnsel is bij intensief gebruik, waarbij de kruisbanden en het gewricht kapsel opgerekt waren. Zelden geeft deze uitgerektheid van het gewrichtskapsel aanleiding tot plooiing in het gewricht met enorme pijnen en blokkeringen in de knie, het plica syndroom. De behandeling was conservatief, geen gezeur, bij voortzetten van topsport beoefening,...opereren. Of een langdurige rust periode +/- ingipsen en opgeven van de topsport.
Het operatief strak trekken van de opgerekte banden geeft tijdelijk een verlichting, maar het percentage recidieven is heel hoog, waarbij post operatief, vaak vocht ophoping in de knie ontstaat(hydrops)
Het advies van de orthopedie is altijd opereren?
Met mijn ervaring in de sport kon ik me er niet bij neerleggen de operatie methode klakkeloos te accepteren. Waarom hadden al de andere topsporters (oa.keeper Schrijver van Ajax die berucht was om de enorme speling in zijn kniëen) geen last van het plica syndroom? En al de andere basketballers en atleten die ik kende hadden er ook gen last van?
Gebiologeerd door mijn reflex-boog theorie begon ik al deze plica synovia knieën in mijn praktijk, volgens mijn bekende aanpak te behandelen. De oorzaak moest een verstoring van een complex van honderden de reflex bogen zijn waardoor de harmonie in de beweging van de knie verstoord raakt. Dit moest komen vanuit een thoracale-lumbale blokkering. Cave verkorting van de musculus illiopsoas.
En inderdaad, een goed geleide mobilisatie van de wervels in de regio van de been heffer(musculus illiopsoas) bracht in heel korte tijd 2-4 weken direct verlichting.En ja hoor, 6 Weken na de eerste behandeling kon er weer op top niveau gesport worden. Door de fysio vaak toegepaste knie elleboog torsie is uit de bose in dit geval. .Mobilisatie mag geen Romeinse vechtsport zijn. Het herstellen van de harmonie in bewegen moet voorop staan. Ik leg nogmaals de nadruk op Een goede nachtrust, goede voedings adviezen en een juiste aanvullende opwarming en cooling-down training schemas. De HHB of te wel de HAGENSHOUSEBUNGEE is in een trainings schema altijd toepasbaar en kan in acute gevallen heel nuttig zijn.
Een verkorting van een sterk getrainde iliopsoas spier bleek de oorzaak te zijn. Het aansterken van de spieren aan de achterkant van de wervelkolom, de erectorspinae in combinatie met strech mobilisatie en oefeningen van de iliopsoas  brengen meteen verbetering  en genezing.
Wordt ik gebeld door een bekende schaatser V, een internationaal wedstrijd schaatser van de DSB ploeg, hij heeft last van een plica synovialis in een knie.
De begeleiders van het DSB team stonden pal achter de adviserende orthopeed...opereren.
De sport begeleiders van de DSB ploeg, waren het unaniem eens, schaatser V. moest geopereerd worden, wil hij zich in het team kunnen handhaven. In mijn onschuld van beter weten, bel ik met de DSB begeleiding. Ja hoor er was geen discussie mogelijk..."opereren of gaan". Voor schaatser V was er geen alternatief, werd mij meegedeeld door Toon Gerbrands, de team manager.
Opvallend was dat ik geen overleg met een collega medicus of fysio van de DSB ploeg kon hebben. Een collegiaal overleg werd botweg niet toegestaan?
V besloot op advies van een hem bekende sport masseur, goede vriend, zich toch door mij te laten behandelen. Voor V waren na enkele consulten bij mij, de resultaten zo hoopvol, waarop hij besloot met het risico van een ontslag uit de DSB ploeg, door tegaan met mijn behandeling.
Na 6 weken was V,zonder operatie, van zijn plica klachten af en uit arremoede is hij tenslotte maar voor het Belgische team gaan schaatsen. En met succes en zonder klachten heeft hij jaren lang voor het Belgische team kunnen schaatsen, zonder verdere plica klachten en zonder operaties.
Schaatser V heeft mij bij lezingen nog geassisteerd om topsporters te wijzen op het belang van goede voedingen en trainingen. Vaak is de computer, nachtbraken en patat nog te leuk om te laten. Bij het beoefenen van topsport  zul je veel moeten laten. Maar dat is weer een ander verhaal...
Ik zit heus niet op een warm applaus te wachten , maar het gaat me soms aan het hart als ik weer lees over de slepende behandelingen bij top sporters met zinloze rustkuren, achterhaalde knie-elleboog torsie manipulaties, on-natuurlijke bewegings oefeningen. en de opdringerigheid van operatieve ingrepen en/of corticosteroïd injecties.
De ingewikkeldheid van een eenvoudige loop beweging in combinatie met de werking van de antagonistische spieren is zeer complex en moeilijk te vertalen.
 Bekijk hiervoor de vertraagde film opnames van de voetafwikkeling van Usain  Bold bij een 100 meter sprint. Elke minuscule beweging heeft een compexheid van reflexbogen die mee moeten werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten