dinsdag 19 maart 2013

DE KWATTA WEG IN SURINAME

De Kwattaweg

    De avondwind dwarrelt langs mijn raam naar binnen

    Wanneer de zwoele koelte van lucht mijn gelaat streelt
   Met een halve blik op de weg en flitsend verkeer
     Vervagen mijn gedachten bij  het eenzaam zachte weer


Silhouetten van hindi tempels, bomen en huizen 
Kringelende geluiden schuiven de cabine binnen
De avond valt in stille schaduwen van pracht en praal
 Als een donkere wollige deken  zweterig over de dag daalt.


Langzaam rijdend sta ik dan stil
In de magie van de schemering gevangen
Dwaalt schielijk mijn blik de verte in
Waar kankantrie en palmbomen het hemelse en het aardse scheiden

Mijn zien is een weidse gaping langs de weg
Verlegen blaadjes opeen gepakte moko-moko 
mij verbaasd aanstaren

In de overrompeling gevangen aanschouw ik de betovering van
Een purper fluwelen mantel, slierten trekkend over een rode, roze pallet
Een weergaloze koepel van toetsende tinten nemen afscheid van mij op een warme dag


Het zuchtend vermoeide hart schroomt geen haastige stap te zetten
In de zoete weelde van de eeuwig lonkende nacht
Er rolt een traan over mijn wangen,
Ik ben er weer ik...ik...ik gun mijn ziel, mijn hart geen rust of wachten meer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten